Profil prywatny na Facebooku wciąż bywa zaniedbywany i niewykorzystany biznesowo. Wiesz, że coraz częściej stanowi internetową wizytówkę nas i naszej firmy? Jeśli o niego nie zadbasz, możesz łatwo i bezpowrotnie stracić potencjalnych Klientów. Jeśli natomiast odpowiednio go dopracujesz, możesz sprawić, że będzie pomagał Ci zarabiać i docierać do nowych kontrahentów.
Chcesz wiedzieć, co zrobić, by tak się stało? Pokażę Ci.
W tym artykule dowiesz się:
- Dlaczego profil prywatny jest dziś tak ważny.
- O jakie elementy profilu prywatnego koniecznie trzeba zadbać.
- Jak ustawić profil prywatny, który sprzedaje.
- Jakie to daje korzyści.
Profil prywatny na Facebooku. Dlaczego jest taki ważny?
Dlaczego zadbanie o profil prywatny na Facebooku jest takie ważne? Podam Ci przykład.
Jakiś czas temu znajomy poprosił mnie o polecenie mu kilku osób, które uświetniłyby pewne wydarzenie muzyką na żywo. Poszperałam nieco w pamięci, stwierdzając, że parę znam i mogłabym mu je podsunąć. Zadowolona weszłam na ich profile prywatne i niestety zderzyłam się ze smutną rzeczywistością. Nie znalazłam tam w zasadzie żadnych informacji na temat tego, co robią zawodowo. Żadnych linków do strony internetowej, żadnych opisów – nic.
Byłam zaskoczona, jednak nie pierwszy raz, bo dość często spotykam się z takimi przypadkami. Dlatego zachęcam Cię, byś o to zadbał. Ja w opisanej sytuacji postanowiłam się pofatygować i znalazłam informacje, których potrzebowałam, ale wierz mi – wiele osób tego nie zrobi.
Więcej mówię o tym tutaj:
Pamiętaj, że inni zaglądają na nasze profile w mediach społecznościowych. Zarówno po to, by zweryfikować informacje, które im podaliśmy, jak i z czystej ciekawości.
Dziś profil prywatny na Facebooku stanowi naszą wizytówkę. Dlatego chcę Ci pokazać, jak dobrze go wykorzystać.
Profil prywatny na Facebooku a informacje zawodowe
W obecnych czasach przestrzenie online i offline się przenikają. Coraz częściej spotykamy się na różnych konferencjach, szkoleniach czy webinarach nie na żywo, lecz właśnie w Internecie. Powiększamy grono znajomych na Facebooku czy LinkedIn, trwale utrzymując z nimi kontakty. Szczególnie przybrało to na sile w marcu 2020 roku, gdy w Polsce pojawiła się pandemia COVID-19.
Czy taki stan rzeczy wpływa na Twój biznes? Oczywiście, że tak! Moim zdaniem rozwijanie firmy w sieci jest dziś nie tylko wartościowym dodatkiem, ale i obowiązkiem.
Znam wiele przedsiębiorczych osób, które ciągnie do rozwoju biznesu online, jednak wciąż mają oporem przed postawieniem pierwszych kroków. Z kolei te, którym udaje się w końcu przełamać, często zapominają o podstawach, które budują ich wizerunek jako profesjonalisty.
Jedną z takich rzeczy jest zadbanie o profil prywatny na Facebooku. Dlatego jeśli prowadzisz biznes online, zadaj sobie 4 kluczowe pytania:
- Czy Twój profil prywatny jasno mówi, czym się zajmujesz?
- Czy Twoje zdjęcie profilowe to Ty, czy widok jakiegoś krajobrazu?
- Co znajdzie na Twoim profilu użytkownik, gdy wyślesz mu zaproszenie do grona znajomych?
- Czy bez wahania przyjmie to zaproszenie i dowie się przy okazji, co robisz oraz kim jesteś?
Być może spytasz teraz:
Czy warto umieszczać informacje na temat swego stanowiska i tego, czym się zajmujemy na prywatnym profilu w mediach społecznościowych?
Odpowiem: Tak. Warto. Powinieneś raczej spytać, jak zrobić to dobrze.
Chcesz się dowiedzieć?
Jak ustawić profil prywatny na Facebooku
Ustawiając profil prywatny na Facebooku, zwróć uwagę na 5 ważnych miejsc:
1. Zdjęcie profilowe
Powinno być na nim wyraźnie widać Twoją twarz. Zadbaj o to, by nie była ucięta, tzn. nie wychodziła poza kadr. Nic nie wprawia w większe zakłopotanie niż moment, gdy podczas spotkania chcesz kogoś dodać do znajomych, jednak nie wiesz, czy to on, bo nie widzisz jego twarzy.
2. Zdjęcie w tle
Świetne miejsce na to, by zakomunikować innym, z czym się utożsamiasz. Możesz to zrobić np. za pomocą zdjęcia lub cytatu. Zdjęcie w tle to także doskonałe miejsce na poinformowanie innych o tym, że prowadzisz sprzedaż lub organizujesz jakąś akcję.
3. Opis, czym się zajmujesz
Może to być krótkie motto, aforyzm, ciekawostka. Coś, co oddaje Twój charakter i usposobienie. Jeśli masz biznes, warto jasno napisać, czym się zajmujesz. Jeszcze lepiej, jeśli będzie to kreatywna, oryginalna informacja. Nie bądź jednak zbyt zagadkowy, bo uzyskasz efekt odwrotny od zamierzonego.
4. Informacje o doświadczeniu zawodowym, stanowiskach pracy, wykształceniu
To ważne miejsce, ponieważ od razu pokazuje, z czym miałeś do czynienia (szkoła, uczelnia, kursy). W czym jesteś dobry, co wiesz i potrafisz. Oczywiście umiejętności i tak wychodzą w praniu, jednak samo to, że masz firmę X czasu, inwestujesz w siebie lub też byłeś/jesteś związany długo z jednym (być może prestiżowym) pracodawcą, już o Tobie dobrze świadczy.
5. Informacje zawodowe
Znajdują się po lewej stronie wraz z informacjami, gdzie można Cię znaleźć. Jeśli prowadzisz biznes, stronę internetową czy bloga, koniecznie umieść tu ich adresy.
Z perspektywy przedsiębiorcy uważam, że punkty 3 i 5 są najważniejsze, ponieważ komunikują, na czym polega Twoja działalność i co potencjalny Klient może od Ciebie dostać. Nie zapominaj jednak, że najpierw widzimy obrazy, a dopiero potem czytamy. Dlatego tak ważne są zdjęcia czy dobór grafik. Optymalne wymiary, których powinieneś użyć w przypadku tych na Facebooka, znajdziesz tutaj: Wymiary grafik na Facebooka 2020
Profil prywatny na Facebooku, który sprzedaje
Chcesz stworzyć profil prywatny na Facebooku, który sprzedaje? Na początku warto zdać sobie sprawę z kilku istotnych spraw:
- Myślimy skojarzeniami.
- Poszukujemy prostych i szybkich rozwiązań.
- Wszystko to chcemy mieć najlepiej w jednym miejscu.
Jeśli chcesz, aby Twój profil prywatny sprzedawał, musisz spełnić wszystkie powyższe warunki. Jak to zrobić?
Najpierw wykorzystaj proste połączenia. Napisz dokładnie, czym się zajmujesz, np. Maciej – trener personalny, Monika – copywriterka, Krzysztof – fotograf weselny, Marek – DJ na wesele, Kasia – florystka.
Następnie, według wytycznych, o których pisałam, dodaj informacje o doświadczeniu zawodowym i wykształceniu. Potem umieść linki do stron, które posiadasz i prowadzisz (sklepu internetowego, bloga itp.) lub usług/produktów, które oferujesz.
Na koniec stwórz krótką prezentację (patrz punkt nr 3) i obuduj wszystko dobrymi zdjęciem profilowym oraz zdjęciem lub grafiką w tle.
To absolutne minimum. Jeśli zaś chcesz wykorzystać w pełni potencjał profilu prywatnego na Facebooku, zapraszam Cię do skorzystania z publikacji, która ma o wiele więcej praktycznych wskazówek i inspiracji.
Jakie to daje korzyści?
Zastanawiasz się pewnie, co Ci da umieszczenie informacji zawodowych na profilu prywatnym? Ustawienie go według wytycznych, które Ci podałam? Oto korzyści, jakie niesie za sobą profil prywatny na Facebooku, który sprzedaje:
- Łatwiej docierasz do aktualnych i potencjalnych Klientów, ponieważ łatwiej znajdują Cię, Twoje usługi czy produkty.
- Ustawiasz profil raz i masz go cały czas, tzn. że potem sam na siebie (i na Ciebie) pracuje.
- Jasno i przejrzyście pokazujesz, czym się zajmujesz, jakie masz doświadczenie i wykształcenie.
- Inni łatwiej Cię zapamiętują, bo od razu kojarzą, czym się zajmujesz.
- Masz pewność, że potencjalni Klienci i kontrahenci zawsze znajdą na Twoim profilu niezbędne informacje o Tobie i Twojej działalności.
- Odbiorcy z Twojego profilu mogą trafić od razu do sklepu internetowego, na bloga czy stronę oferty.
- Jeśli jesteś pracownikiem czy szukasz pracy, zwiększasz swoje szanse na zatrudnienie lub awans.
Podsumowanie
Niejednokrotnie spotykałam się z oporem osób, które nie chcą mieszać życia prywatnego z zawodowym lub zastanawiają się, czy warto to robić. Kiedyś sama miałam ten dylemat. Teraz wiem, że ja i moja firma jesteśmy całością. Pogodziłam się z tym, więc dlaczego miałabym tego nie wykorzystać?
Uwierz mi – wiele osób sprawdza Twój profil prywatny na Facebooku. To właśnie one mogą stać się Twoimi potencjalnymi Klientami. Nie warto ukrywać czegoś, co robisz dobrze; co może przynieść Ci dochód, a innym radość, spokój czy satysfakcję.
Widziałam już, co działo się z moimi znajomymi i Klientami, gdy poprawili swój profil prywatny, uzupełniając go o informacje zawodowe i właściwe zdjęcia lub grafiki. Zwykle okazywało się, że robią świetne rzeczy, o których wielu ich znajomych (i nieznajomych) nie miało pojęcia. Teraz te usługi i produkty niosą innym dużo dobrego.