Jak tworzyć grafiki do social media, które przyciągają odbiorców

Czy musisz być wziętym grafikiem lub inwestować w kosztowne programy, by tworzyć skuteczne grafiki do social media? Takie, których nie ma nikt inny? Być może kiedyś odpowiedziałabym, że tak. Dziś wiem, że świetne grafiki na Facebooka, Instagrama czy LinkedIn można tworzyć nawet w 5 minut. Online, za darmo lub naprawdę niewielkim kosztem.  Wystarczy się tylko odpowiednio do tego przygotować. Dziś chcę Ci pokazać, jak to wygląda u mnie oraz co możesz zrobić, by tak samo wyglądało u Ciebie.

Jak tworzyć skuteczne grafiki do social media?

Obraz już dawno liczy się bardziej od tekstu. W latach 70. udowodniono, że 93% całkowitej komunikacji człowieka to komunikacja niewerbalna. Ludzki mózg na pierwszym miejscu stawia to, co może wizualizować. Dlatego znacznie szybciej przetwarza obraz od tekstu. W dodatku ludzie pamiętają 80% tego, co widzą, a jedynie 20% tego, co czytają.

Badania eye-trackingowe udowodniły, że bardziej skupiamy wzrok na obrazkach. Szczególnie takich, które wzbogacają tekst lub są nim wzbogacone. Dlatego, jeśli prowadzisz profil w social media, potrzebne Ci zdjęcia lub grafiki przyciągające uwagę odbiorcy. O tym, jak są dziś ważne, pisałam tutaj: Media społecznościowe w rozwoju biznesu

Telefony potrafią dziś działać cuda. Problem w tym, że nie każdy jest wziętym fotografem. Nie każdego też stać na usługi jednego z nich. Dlatego na początku swej drogi najczęściej zastanawiamy się, skąd brać darmowe grafiki do social mediów.

Darmowe grafiki do social media

Na pewno znasz jakiś popularny serwis ze zdjęciami stockowymi. Oferuje za darmo profesjonalne fotografie na licencji Creative Commons. Ja sama korzystam np. z takich serwisów:

Masz już jakieś fotki? Świetnie. Aby przyciągać Klientów i sprzedawać w social mediach, potrzebujesz grafik, które spełniają 5 prostych warunków:

  1. Zatrzymują uwagę Odbiorcy.

  2. Wywołują zainteresowanie tym, co robisz lub oferujesz.

  3. Pobudzają Twojego Klienta do podjęcia konkretnego działania.

  4. spójne z Twoim biznesem i produktami, które oferujesz.

  5. Zapadają w pamięć Odbiorcy.

Jak mieć oryginalne grafiki w social media?

Niestety, aby spełnić wszystkie powyższe warunki, mogą Ci nie wystarczyć same stockowe zdjęcia. Na dłuższą metę nie zbudują ani wizerunku Twojej marki, ani nie będą z nią w stu procentach spójne. Również z racji tego, że – szczególnie te darmowe – często krążą między portalami i blogami, nie staną się unikalne. Z kolei wykorzystywanie autorskich fotek związane byłoby albo z ich samodzielnym wykonywaniem i obróbką, albo z dodatkowymi kosztami.

Czy da się stworzyć oryginalne grafiki, bazując tylko na zdjęciach stockowych? Bez autorskich fotek, drogich programów graficznych czy umiejętności ich obsługi? Bez wziętego grafika na zlecenie?

W obliczu takich dylematów chcę Ci pokazać narzędzie, które pomoże Ci samodzielnie tworzyć skuteczne grafiki do social media. I to nawet w 5 minut, jeśli dobrze się przygotujesz.

Grafiki w Canvie

Canva, czyli jak tworzyć grafiki do social media za darmo

Canva to mój as w rękawie, jeśli chodzi o przygotowywanie grafik do social media. Zresztą nie tylko tam. Pomagają mi tworzyć projekty na bloga, do newslettera czy prezentacji online lub wystąpień na żywo. Od lat towarzyszą mi w przygotowywaniu grafik spójnych, korelujących z moim biznesem i wartościami. Nie dość, że są ładne, to jeszcze skuteczne.

Canva to narzędzie, które towarzyszy mi praktycznie każdego dnia. Zdecydowałam się nawet zainwestować w wersję PRO. Ale spokojnie – Ty wcale nie musisz, ponieważ Canva jest całkowicie darmowa.

Co to jest Canva?

Canva to narzędzie online umożliwiające intuicyjne tworzenie projektów graficznych. Intuicyjne, to znaczy proste w obsłudze, ponieważ wszystko robimy tutaj, przesuwając i dopasowując poszczególne elementy. Canva łatwo pomaga wyrównać i dopasować poszczególne elementy, oferując przy tym masę darmowych szablonów, grafik czy fontów.

Canva – do czego służy?

To świetne narzędzie powstało w 2012 roku z inicjatywy Melanie Perkins i Cliffa Obrechta. Obecnie posiada bogatą bibliotekę obrazów, grafik i fontów, domyślnych filtrów i zaawansowanych funkcji edycyjnych. Służby przede wszystkim tworzeniu atrakcyjnych wizualizacji.

Początkowo Canvę wykorzystywano głównie w środowisku uniwersyteckim. Z roku na rok jej popularność rosła (w pierwszych 12 miesiącach miała już ponad 750 tys. użytkowników), stąd w 2015 roku utworzono narzędzie Canva „Do pracy”. Twórcy przystosowali ją tak, by umożliwiała projektowanie identyfikacji wizualnej czy materiałów marketingowych dla firm.

Canva to program online. Oznacza to, że użyjesz jej nawet na telefonie komórkowym, w każdym miejscu z dostępem do Internetu. Aby móc korzystać z Canvy, wystarczy wejść na Canva.com, zarejestrować się i postępować według prostych instrukcji.

grafiki promocyjne na FB

Canva – co umożliwia?

Canva w wersji darmowej umożliwia m.in.:

  • Pracę ze zdjęciami – rozmycie, poprawianie, wyrównanie, przycinanie, kadrowanie, zmniejszanie rozmiarów,
  • Dodawanie tekstu i jego edycję,
  • Umieszczanie grafik dostępnych w bazie i własnych,
  • Tworzenie własnych kompozycji kolorystycznych (mood board),
  • Korzystanie z gotowych szablonów,
  • Nakładanie i tworzenie filtrów zdjęć,
  • Tworzenie prezentacji, raportów, arkuszy, zestawów medialnych,
  • Tworzenie animacji i filmików – Filmiki reklamowe w Canvie,
  • Przygotowywanie ebooków,
  • Projektowanie biuletynów, ulotek, pocztówek, bonów
  • Korzystanie z darmowych ikon, dymków itp.
  • Korzystanie z bazy gotowych zdjęć,
  • Dodawanie elementów – linii, naklejek, plakietek, ramek, kursorów, figur itp.,
  • Dodawanie tekstur.

Sporo, prawda? A to nie wszystko. Jeszcze więcej oferuje wersja PRO, której miesięczny koszt to 12.95 $. Nie musisz jej kupować, by korzystać z Canvy, ale warto, jeśli robisz to często. Spójrz przykładowo, jak łatwo jest wtedy usunąć tło ze zdjęcia:

Jak tworzyć skuteczne grafiki do social media, które przyciągają odbiorców?

Dzięki Canvie tworzę atrakcyjne grafiki do social mediów bez używania zaawansowanych graficznych typu Photoshop. Chociaż potrafię się w nim poruszać i niejednokrotnie z niego korzystałam, to teraz po prostu nie widzę takiego sensu. Canva pozwala mi działać znacznie szybciej, uzyskując te same, a nawet lepsze efekty.

Zapytasz pewnie, jak to możliwe, że nawet w 5 minut tworzę atrakcyjne i skuteczne grafiki na Facebooka, Instagrama czy LinkedIn. Otóż Canva jest nie tylko łatwa w obsłudze, ale pozwala wszystko uporządkować. Fakt – zajęło mi to trochę czasu, jednak teraz znacznie go oszczędzam.

Canva w 3 godziny. Kurs online z tworzenia grafik do social media

A może Ty też chcesz zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy, a przy okazji odczarować swój fanpage, stronę czy profil prywatny w social mediach? To, jak działam, opisałam kursie online Canva – kurs tworzenia grafik, filmików i animacji do mediów społecznościowych. To 4 moduły 20 kilku- oraz kilkunastominutowych lekcji, a także pomocnicze narzędzia, które pomogą Ci stworzyć spójne wizualizacje swoich działań, produktów i oferowanych usług. Przejście przez wszystkie z nich zajmuje mniej niż 3 godziny.

Ja poświęciłam ponad rok na obmyślaniu i porządkowaniu autorskich rozwiązań zawartych w kursie. Pomimo iż grafiką zajmuję się od dobrych kilku lat. Jeśli nie chcesz spędzić tyle lub dłużej, szukając rozwiązania, to chętnie Ci pomogę.

Kurs Canvy

Program Marka Biznes Klasa

Podaj swoje dane, by umówić się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację, dzięki której sprawdzimy, czy i jak mogę Ci pomóc

Chcesz budować markę ekspercką w zgodzie ze sobą, zyskując niezależność i regularne dochody?

Podaj swoje dane, by odebrać darmowe wideo

.