W jaki sposób stworzyć personę?

W jaki sposób stworzyć personę?

Czy wiesz kto jest Twoim idealnym Klientem? Jak, kiedy i gdzie się z nim komunikować? W jaki sposób stworzyć personę, by łatwiej tworzyć treści, które dotrą do Twoich Odbiorców?

Grupa docelowa, persona, antypersona (choć często pomijana)… Warto wiedzieć do kogo będziemy kierować swoje komunikaty. Kto jest Twoim odbiorcą? Kto jest takim Twoim idealnym, wymarzonym klientem?

W jaki sposób stworzyć personę wychodząc od produktu

Posłużę się przykładem. Agnieszka zajmuje się szyciem na zamówienie pięknych rzeczy. Są to wyjątkowe okładki na książki, a także takie “rybie ogony”, które mnie ostatnio bardzo zafascynowały. To taki śpiwór na nogi, w którym można się ogrzewać, czytając jakąś lekturę. Jestem wielbicielka książek i uważam, że jest to absolutnie fantastyczny pomysł!

Kto je kupuje?

Odbiorcą Agnieszki są rodzice dzieci w różnym wieku, które będą z tego typu produktów korzystać. Są to też jednak i kobiety takie jak ja, które lubią się zrelaksować przy herbatce i dobrej książce.

Tak więc tu już mamy w zasadzie dwie persony. Person może być więcej, ale też bez przesady, żeby nie okazało się, że nasz produkt czy usługa jest dla każdego. Zatem mamy już pierwsze zarysy. Wiemy mniej więcej do kogo te produkty kierujemy.

W jaki sposób stworzyć personę, która „powie nam o sobie więcej”? Warto posłużyć się odpowiednim schematem. Warto zainwestować czas w stworzenie swojego ideału. Ustalenia w jakim jest wieku? Jakiej płci? Gdzie pracuje? Jakie ma zainteresowania? Gdzie bywa w świecie online, jak i offline.

Jeżeli mamy biznes lokalny, to też jakby perspektywicznie planując reklamę będziemy się nastawiać na osoby z naszej okolicy. Prawda? Nie będziemy kierować reklam na całą Polskę, bo tu mamy punkt stacjonarny i tutaj sprzedajemy.

Są też takie teorie, że warto budując personę, a nawet te trzy-cztery, do których trafiamy z ofertą opatrzyć fotografią i imieniem. Żeby tym bardziej je sobie wizualizować.

Wtedy wiemy, że oto jest Ania. Ania ma 26 lat i pracuje w korporacji. Marzy jednak o tym, żeby założyć swoją firmę. Ma dość gonitwy za słupkami i narzuconym i limitami, które musi wyrobić. Marzy o własnym biznesie, który będzie się opierał o jej pasję… I tak dalej, i tak dalej…

To niezwykle istotne i wręcz bazowe informacje. KIM JEST TWÓJ IDEALNY KLIENT? Wiesz to? 

W jaki sposób stworzyć personę, gdy nie ona decyduje o zakupie?

Zaintrygował mnie ostatnio wątek decyzyjności jeśli chodzi o zakupy.  Na jakim ta osoba jest miejscu jeśli chodzi o samo kupno produktu czy usługi? Może być tak, że kierujemy na przykład usługę do pracownika firmy. Na przykład księgarni. W przypadku moich usług, chciałabym, żeby potrafił samodzielnie promować swoją firmę. Tak, żeby księgarnia nie musiała zlecać tematu na zewnątrz. Moim celem jest dotarcie do tego pracownika, żeby zaproponować mu szkolenie.

Moim celem jest zaproponowanie temu pracownikowi kursów i szkoleń właśnie z obsługi social media. Nauki tego, jak się komunikować, o czym pisać, jakie treści propagować. Jak może sobie działać właśnie w ramach firmy? Ponieważ uważam i absolutnie wierzę w to, że nikt lepiej nie zareklamuje biznesu, jak właściciel czy też właśnie jego pracownicy.

Myślę, że nie w każdym przypadku jest wskazane wynajmowanie firmy zewnętrznej, bo to jednak jest firma zewnętrzna i nie ma jej na co dzień w siedzibie. Jeżeli mamy taką możliwość, żeby to pracownik zajmował się marketingiem, to świetnie.

Generalnie chciałabym do niego dotrzeć. Natomiast to, czy on to szkolenie, czy pakiet szkoleń wykupi i zrobi, nie do końca zależy od niego. Ponieważ dobrze by było, żeby zapłacił za to jego pracodawca. I tu finalnym odbiorcą byłby pracownik, którego ja chcę przeszkolić, ale decyzyjny jest bardziej jego pracodawca.

w jak sposób stworzyć personę pytania do pobrania

Komunikuję więc pracownikowi, to co mu dadzą szkolenia, co będzie umiał i co mu zostanie na lata. Jak często powtarzam, jestem za tym, żeby uczyć, wspierać, inspirować i pomagać. Nie wyręczać. Zatem mówię do niego, natomiast płacić będzie właściciel. Więc temat powinnam zareklamować pracownikowi tak, żeby on chciał je zrobić, ale i żeby był skłonny poprosić pracodawcę, żeby ten zainwestował w jego rozwój. A to już jest też osobny temat ponieważ…

Wyłania się nam kolejna persona, czyli przedsiębiorca. I w idealnym wizerunku, chciałabym żeby charakteryzował się tym, że jest świadomy. Wie, że warto inwestować w pracowników. Jest świadom promocji biznesu we współpracy z pracownikami, poprzez promocje także w social media itd. W komunikatach do niego będę na przykład podkreślać kapitał ludzki, oszczędności na zewnętrznej firmie, większe zaangażowanie zespołu…

Zatem jak widzisz, to w jaki sposób stworzysz personę, będzie ułatwiało Ci KOMUNIKACJĘ i planowanie wszelkich treści.

Persona jest bardzo ważna i warto przygotować ją dokładnie, na przykład za pomocą przygotowanego przeze mnie schematu.

Przygotowując personę pamiętaj o emocjach

Obok pytań o wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania znajdziesz na liście obszar emocji. Jakie emocje odczuwa Twoja persona? Jakie stany są związane z jej obecnym problemem? Jak będzie się czuć, kiedy dostanie Twoją usługę czy produkt i rozwiąże swój problem? To są naprawdę ważne elementy, które pozwalają nam też lepiej poczuć swój produkt i łatwiej komunikować się z odbiorcami.

W jaki sposób stworzyć antypersonę?

Nie jest to częsta praktyka, ale szczerze do niej zachęcam. Stwórz swoją antypersonę. Z jakim Klientem wolisz nie pracować?  W swojej karierze miałam na szczęście nieliczne takie przypadki. Zdarzyła mi się osoba, która na przykład bardzo mnie nachodziła telefonicznie. Analizując tę relację już wiedziałam jakich osób, czy cech charakteru się wystrzegać. I to też jest ważne. Żebyśmy szanowali siebie i drugą stronę stawiając odpowiednie granice. My i nasz styl pracy, czy produkty nie muszą odpowiadać wszystkim i w drugą stronę jest podobnie.

Nie każdy jest dla nas i to też jest okej. Tak jak mówi uzupełnienie  marketingu interakcyjnego – to wartości łączą. Właśnie ten poziom, czasem nieświadomy wpływa tak bardzo na rezonowanie i to, że z jednymi chcemy współpracować, a z innymi nie.

Szanujmy swój czas. Może lepiej po prostu podziękować na starcie jeżeli już widzimy, że albo ktoś na przykład nie docenia naszej pracy i na wejściu pyta:

Ile to będzie kosztować i dlaczego tak drogo?

Ja już jestem świadoma takich początków i otwarcie mówię, że jednak raczej nie dogadamy. Nie ma co się męczyć ze sobą, tak po prostu.

W jaki sposób stworzenie persony pomaga nam w komunikacji?

Mając przygotowaną personę łatwiej jest budować komunikaty, być bardziej empatycznym. Pamiętajmy jednak w nich, że powinny realizować nasze cele. Na przykład moim celem jest edukowanie, ale też dostarczanie takich praktycznych rozwiązań: kursów i szkoleń, które rozwiązują konkretne problemy. I oby jak najszybciej. Ponieważ ja też przez wiele lat borykałam się z różnymi tematami… Przerabiałam sporo rozwiązań i że tak powiem wyciskałam co się da z różnych kursów i szkoleń po to, żeby znaleźć najlepsze wyjścia. I to jest też bardzo ważna podpowiedź:

Często jest tak, że naszym idealnym klientem jesteśmy my sprzed lat. Mieliśmy jakiś problem, rozwiązaliśmy go i teraz możemy się podzielić tą drogą, którą przeszliśmy z innymi. Mam koleżanki, które teraz wspomagają inne kobiety w odchudzaniu ponieważ kiedyś borykały się  z nadwagą. Przeszły przez to. Pamiętają co czuły, co robiły nie tak i chcą się podzielić tym co im pomogło.

Ty również postaraj się wejść w buty persony, odpowiadając na te pytania, a tworzenie wszelkich przyszłych treści i komunikatów reklamowych będzie szło Ci jak z płatka.

Powodzenia! Pozdrawiam interakcyjnie!

Jola 🙂