Komunikacja w biznesie to nie tylko przedstawienie oferty, pokazanie produktu, czy wręczenie wizytówki. To przede wszystkim rozmowa i aktywne słuchanie, przynoszące wiele możliwości rozwoju naszych kolejnych działań. To także współpraca, wzajemny szacunek i dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.
Komunikacja tego, czym się zajmujesz
Wielu przedsiębiorców ubolewa nad małą ilością zamówień czy zleceń, nie zdając sobie sprawy, że nawet bliscy znajomi, nie do końca wiedzą czym się zajmują. Prowadząc firmę wydawać się może, że to co robimy jest jasne, klarowne i wszyscy w razie potrzeby zgłoszą się do nas. To jednak nasz punkt widzenia, a miejsce, z którego je mamy to nasza siedziba. Nie każdy wie o jej istnieniu, a tym bardziej o tym, co w niej się dzieje.
Gdzie o tym mówisz? Jak to przedstawiasz? Z jakich kanałów komunikacji korzystasz? Czy masz opracowany spójny system identyfikacji wizualnej i czy w Twojej firmie są wdrożone procedury odpowiedniej obsługi Klienta? Czy znasz swoich Odbiorców? Wchodzisz z nimi w interakcje? Czy rozmawiasz z nimi i po takich spotkaniach wprowadzasz elementy bardziej dostosowane do ich potrzeb?
Komunikacja w interakcjach z Twoim produktem/usługą
Co widzi Twój Odbiorca kontaktując się z Twoją firmą – Tobą i Twoimi pracownikami. W jaki sposób przedstawiasz mu swoje produkty i usługi? Czy są estetycznie opakowane i zachęcają do bliższego poznania? Czy mówiąc o nich werbalnie i wizualnie wywołujesz emocje, podsuwasz rozwiązania i zapewniasz zaspokojenie potrzeb?
Jak czuje się Klient w kontakcie z Twoim produktem czy usługą? Czy ma dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, które pomogą podjąć mu decyzję o zakupie? Czy może się łatwo z Tobą skontaktować, by uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania? Czy Twoi pracownicy dysponują narzędziami, pomocnymi w prowadzeniu owocnych rozmów?
To wszystko składa się na doświadczanie oferty Twojej marki przez Odbiorców. Spójność, autentyczność i dbałość o potrzeby, oraz przede wszystkim dawanie, estetycznie przedstawionej wartości Klientom to klucze do sukcesu.
Komunikacja w relacjach partnerskich z kontrahentami i pracownikami
Firma jest systemem, u którego podstaw jesteś Ty i Twoje wartości. Budując na solidnym fundamencie, masz szansę stworzyć biznes pełen sukcesów i przynoszący mnóstwo satysfakcji. Znając siebie oraz odpowiednio ukazując wartość swojej oferty produktów czy usług, możesz współpracować z innymi na najwyższym poziomie. Trochę jak w rodzinie, ważny jest wzajemny szacunek, podział obowiązków, jasno wytyczone granice działań, ale też wolność i swoboda w wyrażaniu siebie i swoich pomysłów na rozwój. Każdy Klient, niczym gość jest przyjmowany z otwartymi ramionami i radością, często stając się po jakimś czasie przyjacielem rodziny.
Jak w Twojej firmie przebiega wewnętrzna komunikacja? Czy jasno mówisz jakie wartości są tu przestrzegane, a jakich zachowań nie tolerujesz? Czy Ty i Twój zespół się dogadujecie? Jak porozumiewasz się z osobami odwiedzającymi Twoją siedzibę – czy to stacjonarną, czy też online w postaci strony www? Zachęcasz ich do interakcji, czy raczej trudno szukać u Ciebie wsparcia w potrzebie?