Jak dbać o relacje z pracownikami?

W jaki sposób możesz zadbać o relacje z pracownikami? Jak motywować obecnych i jak zachęcać do współpracy nowych? Oto kilka cennych porad do wprowadzenia od dziś!

Relacje z pracownikami, czyli motor wielu firm

Dziś postanowiłam napisać o pracownikach. W końcu kto, jak nie oni pozyskują i odpowiadają za kontakty z Klientami? Jak dbasz o obecnych i w jaki sposób pozyskujesz nowych pracowników?

Przy możliwościach jakie daje sieć, kandydat na stanowisko w Twojej firmie, z pewnością sprawdzi, co go może czekać. W dobie super szybkiej poczty pantoflowej dowie się też od byłych pracowników, jaka atmosfera panowała w siedzibie.

Wielu Przedsiębiorców narzeka dziś na trudności związane z zatrudnieniem kogoś „porządnego”. Kogoś, kto będzie miał odpowiednie kwalifikacje, realne wymagania co do zarobków i chęci do nauczenia się czegoś nowego. To oczywiście jedna strona medalu, bo po drugiej stronie są Ci, którzy narzekają, że pracodawcy są albo zbyt wymagający, albo za mało płacą… Tak czy inaczej jedno jest pewne… Relacje z pracownikami są istotnym elementem decydującym o sukcesach firm.

Relacje z pracownikami. Jak je rozpocząć?

Skupimy się dziś na tym, co może zrobić pracodawca, by zadbać o obecnych pracowników i zachęcić nowych do aplikowania do firmy.

Ten wątek pojawia się bardzo często w moich rozmowach z Przedsiębiorcami i wnioski, które wyciągnęłam, przedstawiam Wam w poniższych punktach. Zainspirowało mnie też wystąpienie Marty z Caroserii podczas ostatniego Social Media Czwartku, a także rozmowa z jednym z Prezesów białostockiego przedsiębiorstwa. W jego firmie na przykład pracownicy mogą liczyć na udział w zasadzie we wszystkich zyskach ze sprzedaży, dzięki czemu zyskuje ich aktywne działanie.

Zaangażowany, lojalny i zadowolony pracownik to jedna z najlepszych wizytówek Twojej firmy.

Relacje z pracownikami

Kluczowe elementy budowania relacji z pracownikami

1⃣ Procedury zatrudniania

Warto mieć jasny, czytelny i powtarzalny schemat zatrudniania pracowników. Listę wymagań na dane stanowisko, miejsc, w których warto poszukiwać osób do pracy. Oczywiście media społecznościowe są też taką przestrzenią. Ogłoszenia za pośrednictwem FanPage to dziś już standard. Czy dbasz o to miejsce, by zachęcało Twego potencjalnego pracownika do zatrudnienia się w Twojej firmie?

2⃣ Jasny zakres obowiązków

Częste nieporozumienia z pracownikami wynikają z braku jasnych wytycznych i granic. Warto pamiętać o tym, by pracownik wiedział co jest w zakresie jego obowiązków. Jakie masz wobec niego oczekiwania i jeśli jest taka potrzeba, w czym będziesz go jeszcze doszkalał.

3⃣ Dress Code

Wymagania co do stroju wskazanego w miejscu pracy to jedno. Czym innym jest faktyczne zadbanie o to, by Pracownicy trzymali się pewnych standardów i np. inwestycja w firmowe kombinezony, fartuchy, koszule itd., zależnie od branży oczywiście.
Niektóre firmy płacą dodatek na zakup koszul w odpowiednim kolorze, inne zamawiają dedykowane pracownikom stroje i według mnie jest to świetny kierunek!

4⃣ Szkolenia i rozwój pracowników

Człowiek, to najlepsza inwestycja – brałam kiedyś udział w projekcie o takiej nazwie i absolutnie się zgadzam. Jeśli chcesz, by Twoi Klienci byli obsługiwani na najwyższym poziomie, zapewnij odpowiednie przeszkolenie pracownikom. Kiedyś usłyszałam, że nie warto inwestować w pracownika, bo zaraz odejdzie i zabierze ze sobą wiedzę, za którą jako pracodawcy zapłaciliśmy… Byłam w lekkim szoku. To lepiej mieć pracownika, który się nie rozwija i nie poszerza swoich kompetencji? Przychodzi o „odbębnia swoje”? To w naszym interesie jest, by jego poziom był adekwatny do stanowiska i w miarę możliwości rósł, generując nam większe dochody.

5⃣ Zaangażowanie przez prowizje

Jest wiele możliwości dodatkowego wynagradzania pracowników. Dodatki socjalne, imprezy i wyjazdy integracyjne, bony na święta itd. Z moich obserwacji wynika, że najlepiej sprawdza się prowizja od sprzedawanych produktów i usług. Pracownik mając podstawę ma zapewnione bezpieczeństwo, a dzięki prowizji odpowiedzialność i większe zaangażowanie w to, by sprzedawać więcej.

6⃣ Przyjazna atmosfera

Czy Twoi pracownicy mają pomieszczenie socjalne? Czy organizujesz im spotkania integracyjne? Czy ich stanowisko pracy jest ergonomiczne? Byłam kiedyś w sklepie, w którym ekspedientka nie mogła usiąść nawet przez 12 godzin, bo tyle czasem trwała jej zmiana, a krzesła po prostu nie było… Czy pracownicy mają możliwość wspierać się i toczyć ze sobą w przerwie miłe pogawędki? Czasowo – w granicach rozsądku oczywiście!

7⃣ Jak Cię widzą… Czyli jak się prezentujesz w mediach

O tym już nieco wspominałam. Media społecznościowe są obecnie często wybieranym narzędziem do pozyskiwania pracowników i prezentowania im własnej firmy. Są też miejscem gdzie pracodawcy i rekrutujący zaglądają przed zatrudnieniem konkretnej osoby na dane stanowisko. Z perspektywy pracodawcy warto zadbać o to, by pokazać panującą w firmie atmosferę, jej profesjonalizm i dbałość o kadrę.

8⃣ Pokaż kto u Ciebie pracuje, czyli ludzka twarz biznesu

Media społecznościowe umożliwiają bycie jakby bliżej, a nawet w środku danej firmy czy instytucji. Ludzie uwielbiają obserwować przedsiębiorstwa od zaplecza, oglądać śmieszne wpadki, ludzi przy pracy, prezesa jako członka zespołu. Stwórz zgrany zespół, dbaj o pracowników i pokaż to, a nie będziesz narzekał na brak zgłoszeń. Będziesz tym samym bliżej swych Klientów, bo kto nie chciałby współpracować z tak dobrym teamem?

9⃣ Rozmowa, wyznaczenie celów

Jak często rozmawiasz z pracownikami? Czy dzielisz się z nimi swoimi planami, oczekiwaniami? Czy znają misję firmy oraz wartość Waszych towarów lub usług? Czy pytasz swego zespołu o to, czy potrzebują jakiegoś wsparcia, szkoleń, dodatkowych wytycznych?

Czy jest coś, co dodałbyś do powyższej listy?

Relacje z pracownikami, a cele Twojej firmy

Czy jasno wyznaczasz cele, motywujesz swych pracowników? Prezes, o którym wspomniałam na początku powiedział, że w jego działaniach podstawą jest ROZMOWA. Codziennie rano robi zebranie, by się przywitać i opowiedzieć jaki jest plan działań na kolejne godziny, jakie sprawy są jeszcze do domknięcia, co jest najpilniejsze itd…

P.S. Jeśli nie wiesz co jeszcze mógłbyś zrobić dla swoich pracowników, wróć w myślach do siebie w tej roli i przypomnij sobie, czego Ci brakowało.

A jeśli jesteś jeszcze przed zatrudnieniem osoby do zespołu, zaplanuj swoje działania tak, by jej przybycie przyniosło obu stronom jak największą korzyść. Jeśli brakuje Ci pomysłów, w jaki sposób przedstawiać swoją firmę i Wasz zespół, między innymi w mediach społecznościowych, zapraszam na biznesowe konsultacje.

Pamiętaj, by w relacjach z pracownikami jasno eksponować swoje wartości oraz wizje na rozwój firmy. Zachęcam też do poznania oraz szanowania tych, które są ważne dla członków Twojego zespołu. Znajomość istotnych wartości i potrzeb oraz osobowości i różnic między ludźmi pozwala lepiej zarządzać teamem oraz motywować do współpracy. Jeśli macie wspólne płaszczyzny zainteresowań łatwiej będzie o lepsze wyniki jak i integrację.

Zachęcam Cię do zapoznania się także z moim artykułem na temat Wartości w biznesie.

I na koniec pytanie: Jak dziś zadbasz o relacje z pracownikami?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *